26.1 מס ערך מוסף
מס ערך מוסף כשמו כן הוא – מטיל חבות במס על "הערך המוסף" – שמבחינה כלכלית מבטא את תוספת הערך בין מכירותיה ו/או השירותים שהעניקה יחידה כלכלית לבין קניותיה והשירותים שצרכה. כאשר התכלית הבסיסית היא מיסוי הצריכה בישראל. כך מוטל המס על בסיס רחב הממסה בסופו של דבר את מלוא הצריכה בישראל, כאשר הדרך לגביית המס נעשית בשלבים כאשר כל יחידה עסקית משלמת את המס על מלוא מחיר מכירותיה ובמקביל, כל עוד לא מתבצעת המכירה לצרכן הסופי, זכאי החייב במס לנכות את המס ששילם לקודמו בשרשרת השיווקית.
בהקשר זה, ראוי לציין את עמדת המחוקק ביחס לעיקרון החיוב במע"מ, כפי שהובעה על ידו בהצעת חוק מע"מ, באמצו את דברי משלחת ועדת הכספים של הכנסת, כדלקמן:
"……מס ערך מוסף כשיטת מס עקיף היא הוגנת, צודקת ויעילה מכל מסי העקיפים הקיימים והידועים בעולם. היא מעודדת יצוא והשקעות, היא מסוגלת למנוע עיוותים ואפליות ולהיות ניטרלית כלפי גורמי המשק ופעילותם."
חוק מע"מ, התשל"ו-1975, התקבל ב- 29.12.1975 ותחילת תוקפו לפי סעיף 147(א), על פי קביעת שר האוצר, הייתה 1.7.1976.כוונת החוק הייתה להטיל מע"מ על כל הפעילות הכלכלית בישראל. יישום כוונה זו בחוק כולל: מכירת נכסים או מתן שירותים במהלך עסק, מכירות הוניות ומספר מכירות נוספות כדוגמת מכר מקרקעין ועסקאות אקראי. כן חל החוק על ייבוא טובין לישראל ופעילות של מלכ"ר ומוסד כספי. החוק מטיל מס על:
- מע"מ על פעילות עסקית;
- מע"מ על ייבוא;
- מס שכר על פעילות של מלכ"רים ומוסדות כספיים;
- מס רווח על פעילות של מוסד כספי;
מקור החיוב במע"מ נקבע בסעיף 2 לחוק מע"מ לפיו:
"על עסקה בישראל ועל יבוא טובין יוטל מע"מ בשיעור אחד ממחיר העסקה או הטובין, כפי שקבע שר האוצר בצו לאחר התייעצות עם ועדת הכספים של הכנסת".
סעיף 2 לחוק מע"מ, קובע חבות במע"מ בעת ביצוע של "עסקה בישראל" ובעת יבוא טובין לישראל. המונח "עסקה" המוגדר בסעיף 1 לחוק מע"מ, מכיל שלוש חלופות שונות, כדלקמן:
- "מכירת נכס או מתן שירות בידי עוסק במהלך עסקו, לרבות מכירת ציוד;
- מכירת נכס אשר נוכה מס התשומות שהוטל על מכירתו למוכר או על יבואו בידי המוכר;
- עסקת אקראי;"
"עסקת אקראי" מוגדרת בסעיף 1 לחוק מע"מ באמצעות שלוש חלופות שונות, כדלקמן:
- "מכירת טובין או מתן שירות באקראי, כשהמכירה או השירות הם בעלי אופי מסחרי;
- מכירת מקרקעין לעוסק בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין, וכן מכירת מקרקעין בידי אדם כאמור, למעט מכירת דירת מגורים, למלכ"ר, או מוסד כספי;
- מכירת זכות במקרקעין לקבוצת רכישה בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין; לעניין זה, "זכות במקרקעין" ו-"קבוצת רכישה" – כהגדרתן בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963;
נכון להיום, שיעור המס על עסקה בישראל ועל יבוא טובין הוא 17%.
להלן טבלת התפלגות שיעורי מע"מ
שיעור |
תחילה |
ק"ת |
שיעור |
תחילה |
|
8% |
1.7.76 |
3545 |
17% |
1.3.04 |
|
12% |
1.11.77 |
3778 |
16.5% |
1.9.05 |
|
15% |
1.8.82 |
4388 |
15.5% |
1.7.06 |
|
17% |
1.7.85 |
4811 |
16.5% |
1.7.09 – 31.12.09 |
|
15% |
1.10.85 |
4862 |
16% |
1.1.10 – 31.8.12 |
|
16% |
1.3.90 |
5253 |
17% |
1.9.12 |
|
18% |
1.1.91 |
5319 |
18% |
2.6.13 |
|
17% |
1.1.93 |
5491 |
17% |
1.10.15 |
|
18% |
15.6.02 |
6173 |
|
|
|
ואילו, הטלת המס על מלכ"רים (מס שכר) ומוסדות כספיים (מס שכר ומס רווח) נקבעה בסעיף 4 לחוק מע"מ לפיו:
- "על פעילות בישראל של מוסד ללא כוונת ריווח יוטל מס שכר באחוזים מהשכר ששילם, כפי שקבע שר האוצר בצו באישור הכנסת. בסעיף קטן זה, "שכר" – למעט מלגה שניתנת לסטודנט או לחוקר בתקופת לימודיו במוסד לימוד ומחקר כאמור בסעיף 9(29) לפקודת מס הכנסה.
- על פעילות בישראל של מוסד כספי יוטל מס שכר וריווח באחוזים מהשכר ששילם והריווח שהפיק, כפי שקבע שר האוצר באישור הכנסת; הפסד שהיה למוסד כספי בשנת מס ניתן לקיזוז כנגד השכר ששילם לאותה שנת מס.
בסעיף קטן זה –
"שכר" – שכר לרבות מענק עקב פרישה או מענק עקב מוות, למעט מענק כאמור ששולם מקופת גמל, או ששולם באמצעות סכומים שהופקדו בקופת גמל והוחזרו למעביד לשם התשלום, וכן כל סכום ששילם מעביד לקרן השתלמות או לקופת גמל, גם אם לפי הוראות סעיף 3 לפקודת מס הכנסה לא רואים אותו כהכנסת עבודה במועד ששולם לקרן ההשתלמות או לקופת הגמל; וכן סכום תשלום דמי ביטוח ששילם מעביד בעד עובדו לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בניכוי דמי הביטוח שהמעביד ניכה משכר עובדו לפי הוראות סעיף 342(ג) לחוק האמור.
"קרן השתלמות" – קרן השתלמות שהיא קופת גמל;"
"קופת גמל", "קופת גמל מרכזית לפיצויים" – כהגדרתן לפי סעיף 47 לפקודת מס הכנסה".
נכון להיום, שיעור מס השכר החל על מוסדות ללא כוונת רווח הוא 7.5%. ואילו שיעור מס השכר ומס הרווח החל על מוסדות כספיים הוא 17%.
להלן טבלת התפלגות שיעורי מס שכר ומס ריווח
שיעור מס שכר |
שיעור מס רווח ומס שכר |
תחילה |
|
(מלכ"רים) |
(מוסדות כספיים) |
|
|
3% |
6% |
1.7.76 |
|
5% |
9% |
לגבי מס שכר – 1.11.77 |
|
|
|
לגבי מס רווח למוסד כספי שהורשתה לו תקופה מיוחדת – 1.1.77 |
|
|
|
לגבי מוסד כספי אחר – 1.4.79 |
|
|
12% |
לגבי מוסד כספי שהורשתה לו |
|
|
|
תקופת שומה מיוחדת – 1.1.79 |
|
|
|
לגבי מוסד כספי אחר – 1.4.79 |
|
6.25% |
15% |
עבודה באוגוסט 1982 |
|
|
17% |
עבודה ביוני 1985 |
|
|
15% |
עבודה מיולי 1985 |
|
|
15% |
עבודה מאוקטובר 1985 |
|
6.7% |
16% |
עבודה במרס 1990 |
|
9% |
18% |
עבודה בינואר 1991 |
|
8.5% |
17% |
עבודה בינואר 1993 |
|
9% |
18% |
15.6.02 |
|
8.5% |
17% |
1.3.04 |
|
7.5% |
15.5% |
1.7.06 |
|
7.5% |
16.5% |
1.7.09 – 31.12.09 |
|
7.5% |
16% |
1.1.10 – 31.12.11 |
|
– |
16% |
1.1.12 – 31.8.12 |
|
– |
17% |
1.9.12- 1.6.13 |
|
– |
18% |
2.6.13 – 30.9.15 |
|
– |
17% |
1.10.15 – |
|
- הגשת דוח אחד עבור חייבי דיווח מפורט למע"מ עד ל-23 בכל חודש
חוק מס ערך מוסף (תיקון מס' 55), תשע"ז – 2017
פורסם בספר החוקים 2603 מיום 8 בפברואר 2017
ועדת הכספים של הכנסת אישרה ביום 23.1.2017 תיקון לסעיף 67א לחוק מע"מ, לפיו על עוסקים החייבים בהגשת דו"ח מפורט למע"מ, לשדר את הדו"ח התקופתי באופן מפורט, החל מדו"ח ינואר 2017, לא יאוחר מיום 23 לחודש שלאחר תקופת הדו"ח.
עד לעת הזו, נקבע בהוראת שעה כי דיווח מפורט יוגש כדוח נפרד, בנוסף לדוח התקופתי וזאת בתוך 15 ימים ממועד הגשת הדוח התקופתי. הוראת שעה זו הוארכה מעת לעת, כאשר פקעה בפעם האחרונה ביום 31.12.2016. התיקון הנ"ל הינו בתחולה מיום 1.1.2017 (דוח ינואר 2017).
חובת הגשת דוח מפורט חלה כיום על עוסקים שמחזור עסקאותיהם הינו 2.5 מיליון ש"ח ומעלה וכן עוסקים שחלה עליהם החובה לנהל פנקסי חשבונות לפי שיטת החשבונאות הכפולה וחברות אשר מחזור עסקאותיהן עולה על 1.5 מיליון ש"ח.